Смотрите также
Партнёры
Учебная программа
Учебная программа ( 1 часть ) - В категории
B-kategooria mootorsõiduki juhi ettevalmistamise õppekava
Koolitaja VIVAT OÜ
Õppekava nimetus B-kategooria
mootorsõiduki juhi ettevalmistamise õppekava
Õppeviis kontaktõpe, e-õpe, iseseisev
õpe
Koolituse liik kursus
Liiklusteooria õppemaht vähemalt
28 akadeemilist tundi
Sõiduõppe maht vähemalt 30
sõidutundi
Õppetöö keeled eesti, vene
Kontrollivorm eksam
Hindamiskriteeriumid Koolitus lõpeb
teooria- ja sõidueksamiga. Teooriaeksami temaatika vastab MKMi määruse nr 50 „Mootorsõidukijuhi
eksamineerimise, talle juhtimisõiguse andmise kord ja juhiloa vormid
ning nõuded eksamisõidukitele“ lisas 2 toodud temaatikale.
Eksam korraldatakse testide vormis. Hindamissüsteem:
sooritatud/mittesooritatud. Eksam koosneb 40st ühe õige vastusega
küsimusest, millest 10 küsimust käsitlevad liiklusohutust. Eksam
arvatakse sooritatuks, kui õigete vastuste arv on vähemalt 35,
kusjuures liiklusohutusteemalistes küsimustes ei tohi olla üle 1 vea.
Küsimustele vastamiseks antakse kuni 30 minutit.
Sõidueksami eesmärk on kontrollida õpiväljundite saavutamist ja anda
õpilasele ettekujutus sellest, kuidas käib riiklik sõidueksam.
Sõidueksamile lubatakse õppur pärast teooriaeksami edukat sooritamist.
Sõidueksam kestab vähemalt 45 minutit. Selle käigus
kontrollitakse eksamineeritava oskust sõidukit iseseisvalt, ohutult,
säästlikult ja sujuvalt juhtida erineva liiklustihedusega asula- ja
asulavälistel teedel. Eksamil kontrollitakse muuhulgas MKMi määruse nr
50 „Mootorsõidukijuhi eksamineerimise, talle
juhtimisõiguse andmise kord ja juhiloa vormid ning nõuded
eksamisõidukitele“ lisas 3 toodud harjutuste sooritamist ja kasutatakse
nimetatud lisas toodud hindamiskriteeriumeid. Kolme harjutuse
sooritamiseks antakse kuni 10 minutit. Sõidueksamit hinnatakse
lähtudes MKMi määruse nr 50 „Mootorsõidukijuhi eksamineerimise, talle
juhtimisõiguse andmise kord ja juhiloa vormid ning
nõuded eksamisõidukitele“ lisas 3 ja 4 toodud nõuetest. Hindamissüsteem:
arvestatud (A) / arvestatud märkustega (AM) /
mittearvestatud (MA).
Eesmärgid Koolituse eesmärk on anda
tulevasele sõidukijuhile teadmised, oskused ja hoiakud liikluses käitumiseks
kooskõlas B-kategooria
mootorsõiduki juhile kehtestatud kvalifikatsiooninõuetega. Koolituse
eesmärk on samuti luua eeldused juhi vastutustundliku
liikluskäitumise ning ohutu, iseseisva, teisi liiklejaid arvestava ja
keskkonda säästva käitumise kujunemiseks.
Sisu Õppeained on toodud allpool.
Õpiväljundid Õpiväljundid on
esitatud allpool.
Õppetöö korralduslikud
alused
Koolitus vastab liiklusseaduse, MKMi määruse nr 60 „Mootorsõidukijuhi
ettevalmistamise tingimused ja kord ning
mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekavad“ ning MKMi määruse nr 54 „Nõuded
mootorsõidukijuhi koolitaja õppevahenditele,
õppeväljakutele ja õppesõidukitele“ nõuetele. Koolitust viivad läbi
vähemalt keskharidusega õpetajad, kes omavad kehtivat
mootorsõidukijuhi õpetaja tunnistust. Koolituse lõpetanu saab
koolituskursuse tunnistuse. Lõppastmekoolituse lõpetanu saab eraldi
tunnistuse.
Juhi esmaõpe jaguneb alg- ja lõppastme õppeks. Algastme õpe lõpeb riiklike
eksamite sooritamisega Transpordiametis ja esmase
juhiloa saamisega. Lõppastme õppe pikkus on 23 kuud, mille käigus
täiendab esmase juhiloa omanik oma oskusi liikluses iseseisvalt
ning läbib lõppastme koolituse. Nii alg- kui ka lõppastmes toimub juhi
ettevalmistamine liiklusteooriaõppe ja õppesõitude vormis.
Õpingute alustamiseks peab õppur õppetöö alustamise ajaks olema vähemalt
15,5-aastane ning omama taotletava kategooria
mootorsõiduki juhtimist lubava märkega kehtivat tervisetõendit.
Liiklusteooriaõppe maht on vähemalt 28 tundi, tegelik maht on
individuaalne. Aineid läbitakse üldjuhul õppekavas toodud
järjestuses. Teoorialoenguid korraldatakse nõuetekohases õppeklassis,
mis on varustatud projektori-, tahvli- ja mugava mööbliga
(lauad, toolid). Ühe teooriatunni pikkus on 45 minutit. Õppevormiks on
auditoorne õppevorm, iseseisev töö ja praktikum. Praktikumi
vormis toimub õppeaine „Libedasõidu riskivältimise praktikum“ ning
võimaluse korral õppeaine „Pimeda ajal sõiduki juhtimine“
(kui vastavat võimalust pole, läbitakse selle õppeaine teoreetiline osa
õppeklassis või elektroonilises õppevormis). Algastme õppes
antakse iga loengu lõpus iseseisev töö. Selle eesmärk on materjali
süvendatud õppimine ja loengus saadud teadmiste kinnistamine.
Iseseisva töö osakaal on individuaalne. Auditoorse õppevormi asemel
võidakse õppuri soovil kasutada elektroonilist õppevormi. Sel
juhul toimub auditoorses vormis kuus õppetundi, kus käsitletakse MKMi
määruse 60 lisas 6 sätestatud temaatikat. Elektroonilise
õppevormi kasutamisel on auditoorse õppetöö osakaal vähemalt 21%.
Õppesõitude minimaalne maht on 30 sõidutundi, tegelik maht on
individuaalne. Õppesõitu korraldatakse nõuetekohase
õppesõidukiga, mis on oma tehniliste omaduste poolest sarnane Eesti
tavapäraste vastava kategooria sõidukitega. Ühe sõidutunni
pikkus on 45 minutit. Iga õppesõidu lõpus märgib õpetaja õpingukaardile
õppesõidutundide arvu ja hinnangu (kirjaliku tagasiside)
õpilase oskuste kohta. Lisaks võib õpetaja hinnata sõidutunnil omandatud
õpiväljundeid (hindamissüsteem on arvestatud /
mittearvestatud). Õppesõitude teemad läbitakse üldjuhul õppekavas toodud
järjestuses. Linnaliiklusesse lubatakse õppur pärast
õppeaine „Sõiduki käsitsemine“ edukat läbimist. Sõiduõppe aine „Pimeda
ajal sõiduki juhtimine“ toimub kas simulaatoril või tavalise
sõidutunni vormis. Viimasel juhul toimub sõidutund pimeda ajal ning
sõidetakse enamasti valgustamata asulavälistel teedel.
Sõiduõppe ained „Algastme libedasõidu harjutuste sooritamine“ ja „Libedasõidu
riskivältimise harjutuste sooritamine“ toimuvad
selleks ettenähtud libedasõidu õppeväljakul.
Sõiduõppe raames tehakse võimaluse korral koostööd juhendajaga, kellega
õpilane läbib sõidupraktikat. Sel juhul koostatakse koos
juhendajaga individuaalne sõidupraktika plaan, mille eesmärk on
kinnistada sõiduõppe käigus omandatud sõiduoskusi.
Jätkuõppe kaudu valmistatakse ette juhtimisõiguse taotlejaid, kes ei ole
riiklikku sõidueksamit kolme korraga sooritanud. Selle
eesmärk on juhi süvendatud ettevalmistamine, et tagada vajalike
teadmiste ja oskuste omandamine. Õpilane peab esitama koolitajale
viimase kolme sõidueksami kaardid. Juhi jätkuõpe toimub üldjuhul
õppesõidu vormis, selle sisu määrab sõiduõpetaja, lähtudes
sõidueksami mittesooritamise põhjustest. Jätkuõppe minimaalne maht on
kaks sõidutundi.
Õppematerjalide loend Liikluslab
Baltic OÜ e-õppe keskkond, „Teooria lihtsas keeles“ (J. Ess, 2023), „Nutikad
liiklustestid“ (Liikluslab, 2023)
Õppekavarühm Transporditeenused
Õpingute alustamise
tingimused
Vastavalt liiklusseadusele ja MKMi määrusele nr 60 „Mootorsõidukijuhi
ettevalmistamise tingimused ja kord ning
mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekavad“.
Õppekava koostamise alus Koostatud
majandus- ja kommunikatsiooniministri 27. juuni 2011. a määruse nr 60 „Mootorsõidukijuhi
ettevalmistamise tingimused
ja kord ning mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekavad“ alusel.
Kinnitatud Õppekava on
kinnitatud 02.10.2023
Teooria- ja sõiduõppe ained ja õppemahud
Esmaõppe algaste
Teooriaõpe
Õppeaine - Õppetunde
1. Kursuse sissejuhatus
2. Liiklus kui süsteem
3. Foorid ja reguleerija
4. Liiklusmärgid ja teemärgised
5. Sõit teel
6. Lõikumiste läbimine
7. Peatumine ja parkimine
8. Möödasõit ja möödumine
9. Eri liikluskord
10. Sõitjate ja veose vedu, keskkonnakaitse ning teised
liiklejad
11. Erilised olukorrad
12. Liiklusohutus
13. Inimene sõidukijuhina
14. Auto tehniline seisukord ja käitamine
15. Keskkonnasõbralik sõidustiil
16. Liiklus- ja kaskokindlustus
17. Peatamisteekonna pikkust mõjutavad tegurid ja
riskide ennetamine - 2
18. Pimeda ajal sõiduki juhtimine - 1
TE. Liiklusteooria eksam
Kokku esmaõppe algastmes vähemalt 28
Sõiduõpe - Õppeaine Sõidutunde
1. Juhi tööasend ja turvavarustus
2. Sõiduki käsitsemine
3. Sõiduki juhtimine vähese liiklusega teel
4. Peatumine ja parkimine
5. Sõiduki juhtimine erinevates liiklussituatsioonides
6. Sõit asulavälisel teel
7. Möödasõit, möödumine ja ümberpõige
8. Sõiduki juhtimine planeeritud teekonnal
9. Keskkonda säästev sõiduki juhtimine
RS. Algastme libedasõidu harjutuste sooritamine - 1
PS. Pimeda ajal sõiduki juhtimine 1
SE. Sõidueksam
Kokku esmaõppe algastmes vähemalt 28 Kokku esmaõppe algastmes vähemalt 30
Jätkuõpe
Teooriaõpe
Teema Õppetunde
JÕ. Jätkuõpe - vajaduse korral (õppemaht määratakse individuaalselt)
Sõiduõpe
Teema Sõidutunde
JÕ. Jätkuõpe 2
Kokku jätkuõppes vähemalt 2
Lõppastme koolitus
Teooriaõpe Sõiduõpe
Teema Õppetunde Teema Sõidutunde
LT1. Keskkonda säästev, ohutu ja teisi liiklejaid arvestav mõtteviis. Käitumine libedates teeoludes. - 3
LT2. Libedasõidu riskivältimise praktikum 1 LS. Libedasõidu riskivältimise harjutuste sooritamine 1
Kokku lõppastme koolituses 4
LS1. Keskkonda säästva, riske vältiva ja teisi liiklejaid arvestava sõiduviisi süvendamine - 1
LS. Libedasõidu riskivältimise harjutuste sooritamine - 1
Kokku
lõppastme koolituses 2
Õpiväljundid
1. ESMAÕPPE ALGASTME ÕPIVÄLJUNDID
1.1. Teooriaõpe
1.1.1. Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest. Pärast koolitust
õpilane:
1.1.1.1. teab juhiloa saamise tingimusi ja korda;
1.1.1.2. teab õppetöö korraldust;
1.1.1.3. teab õppetööd korraldavaid õigusakte ja dokumente;
1.1.1.4. on omaks võtnud juhi ettevalmistamise määruses seatud
juhikoolituse eesmärgid.
1.1.2. Iseseisvaks õppimiseks juhendamine. Pärast koolitust õpilane:
1.1.2.1. on valmis vastutama oma õppimise eest;
1.1.2.2. on koostanud individuaalse õppeplaani;
1.1.2.3. teab, kuidas koolitaja iseseisvat õppimist toetab ja kellelt
vajaduse korral abi saab.
1.1.3. Liiklus kui süsteem. Pärast koolitust õpilane:
1.1.3.1. teab liiklussüsteemi eri osadega seotud termineid;
1.1.3.2. teab liikluskorraldusega seotud põhimõtteid, liikluskorraldusvahendite
ja reguleerija märguannete tähendusi;
1.1.3.3. mõistab liiklust kui süsteemi ja enda rolli selle süsteemi
osana;
1.1.3.4. teab liikluse positiivset ja negatiivset mõju inimese elule ja
tervisele.
1.1.4. Ohutu liiklemise põhimõtted. Pärast koolitust õpilane:
1.1.4.1. mõistab, et peamised ohutu liiklemise põhimõtted on asjakohaste
tähelepanekute tegemine, oludele vastava sõidukiiruse
valik, õigeaegsed ja piisavad märguanded, ohutu piki- ja külgvahe
hoidmine, liiklusreeglitest kinnipidamine ja teiste liiklejatega
arvestamine;
1.1.4.2. teab piki- ja külgvahe ning sõidukiiruse valimise reegleid;
1.1.4.3. teab märguandeid ja nende kasutamise reegleid;
1.1.4.4. on välja töötanud isiklikud ohutu liiklemise põhimõtted.
1.1.5. Teiste liiklejatega arvestamine. Pärast koolitust õpilane:
1.1.5.1. teab, et liikluses osaleb erinevaid liiklejarühmi;
1.1.5.2. teab eri liiklejarühmade käitumise eripärasid;
1.1.5.3. teab eri liiklejarühmade ja sõidukiliikidega (nt vähekaitstud
liiklejate, suurte sõidukite, eritalituse sõidukite jt) seotud
tegureid, mis võivad suurendada liiklusohtu;
1.1.5.4. omab valmidust liikluses ohutuse tagamiseks arvestada
eripäradega, mis on seotud eri liiklejarühmade ja sõidukiliikidega;
1.1.5.5. mõistab teiste liiklejatega ja sõitjatega arvestamise tähtsust;
1.1.5.6. on motiveeritud arvestama teiste liiklejate ja sõitjatega,
eelkõige vähekaitstud liiklejatega, ja tagama oma käitumisega kõigi
nende ohutuse.
1.1.6. Sõiduki turvalisus. Pärast koolitust õpilane:
1.1.6.1. mõistab sõiduki kasutusjuhendiga tutvumise olulisust;
1.1.6.2. teab peamisi tänapäeva sõidukites kasutuses olevaid aktiivse ja
passiivse turvalisuse elemente ja nende tööpõhimõtet
(turvavöö kinnitamine ja istumisasendi reguleerimine, kaassõitja
turvavarustuse kinnitamine, pagasi õige paigutus ja kinnitamine);
1.1.6.3. teab turvavarustuse vale kasutamisega või mittekasutamisega
seotud ohte ja on motiveeritud turvavarustust kasutama;
1.1.6.4. teab sõitjate- ja veoseveo ja turvavarustuse kasutamise
nõudeid;
1.1.6.5. teab sõidukist väljumisel ja sellesse sisenemisel vajalikke
ettevaatusabinõusid;
1.1.6.6. teab kasutatavale mootorsõidukile kehtivaid tehnoseisundi
nõudeid;
1.1.6.7. teab keskkonnaga seonduvaid nõudeid sõiduki kasutamisel;
1.1.6.8. teab sõiduki lisa- ja mugavusseadmete mõju liiklusohutusele ja
sõiduki juhitavusele;
1.1.6.9. teab mootorsõiduki pukseerimisega seonduvaid reegleid.
1.1.7. Inimene sõidukijuhina. Pärast koolitust õpilane:
1.1.7.1. teab inimeste erineva liikluskäitumise põhjuseid;
1.1.7.2. teab, kuidas sõidu motiivid, sõiduteekonna ja aja plaanimine,
sotsiaalne surve, juhi seisund ja teadlikkus enda
juhtimisvõimest mõjutavad juhi käitumist (sealhulgas liigse
enesekindluse ja oma võimekuse tõestamise soovi mõju);
1.1.7.3. teab enda isiksuseomadustest, hoiakutest ja elustiilist
tulenevaid võimalikke riske liikluskäitumisele;
1.1.7.4. on enda jaoks välja töötanud strateegiad ning oskab vältida
kahjulikku mõju, mis tuleneb isiksusega või tervisliku
seisundiga seotud asjaoludest ja võib mõjutada liikluskäitumist;
1.1.7.5. on oma eesmärkides ja käitumises motiveeritud väärtustama elu,
ohutust ja keskkonnasäästlikkust;
1.1.7.6. teab kõrvaliste tegevuste mõju juhile ning sellest tulenevaid
ohte.
1.1.8. Sõidu alustamine ja sõiduki asukoht sõites. Pärast koolitust
õpilane:
1.1.8.1. teab, kuidas sõitu ohutult alustada;
1.1.8.2. teab tee eri osi ja nende otstarvet;
1.1.8.3. teab sõiduki asukoha valimise reegleid;
1.1.8.4. teab, kuidas valida sõiduki asukohta teel, et vältida riske ja
säästa keskkonda;
1.1.8.5. on motiveeritud oma sõitu riskide vältimiseks ja keskkonna
säästmiseks plaanima.
1.1.9. Sõidujärjekord sõites. Pärast koolitust õpilane:
1.1.9.1. oskab rakendada probleemülesannete lahendamisel teede ristumis-
ja lõikumisaladel ja teega külgnevate aladel ning
raudteeülesõidukohtadel sõidujärjekorra määramise liiklusreegleid;
1.1.9.2. omab ülevaadet teede lõikumisalade ja raudteeülesõidukoha
ületamise riskidest ning nende vältimise võimalustest;
1.1.9.3. on motiveeritud vältima raudteeülesõidukoha ületamisega ning
teede lõikumisalade ja teega külgnevate aladega seotud
võimalikke ohte.
1.1.10. Sõidu eripära asulavälisel teel, kiirteel ja tunnelis. Pärast
koolitust õpilane:
1.1.10.1. teab asulavälisel teel, kiirteel ja tunnelis sõiduki
juhtimisega seotud reegleid;
1.1.10.2. teab sõiduki juhtimise eripära asulavälisel teel ja kiirteel,
võrreldes sõiduki juhtimisega asulas;
1.1.10.3. omab ülevaadet asulavälisel teel, kiirteel ja tunnelis sõiduki
juhtimise riskidest ja nende vältimise võimalustest;
1.1.10.4. on motiveeritud järgima asulavälisel teel ja kiirteel sõidukit
juhtides sõidukiirusele kehtestatud piiranguid ning hoidma
ohutut piki- ja külgvahet.
1.1.11. Sõiduki peatamine ja sõidu lõpetamine. Pärast koolitust õpilane:
1.1.11.1. teab ja oskab probleemülesandeid lahendades kasutada parkimise
ja peatamisega, sh hädapeatamisega seotud
liiklusreegleid;
1.1.11.2. teab, kuidas parklas ja parkimismajas ohutult ja teiste
liiklejatega arvestades käituda;
1.1.11.3. on motiveeritud järgima peatumise ja parkimisega, sh
hädapeatamisega seotud reegleid;
1.1.11.4. teab, kuidas väljaspool asulat peatuda ja parkida.
1.1.12. Käitumine liiklusõnnetuse korral. Pärast koolitust õpilane:
1.1.12.1. teab, kuidas liiklusõnnetuse korral õigesti käituda;
1.1.12.2. teab liiklusõnnetuse korral vale käitumise tagajärgi;
1.1.12.3. teab kohustusliku liikluskindlustuse ja kaskokindlustusega
seonduvat.
1.1.13. Möödasõit, möödumine ja ümberpõige. Pärast koolitust õpilane:
1.1.13.1. teab ohutuks möödasõiduks vajalikke eeldusi;
1.1.13.2. teab, kuidas ohutult mööda sõita, mööduda ja ümber põigata;
1.1.13.3. teab, kuidas käituda möödasõidetava rollis;
1.1.13.4. on motiveeritud kaaluma möödasõidu vajadust liiklusohutuse
tagamise eesmärgil.
1.1.14. Sõidu plaanimine riski vältimise eesmärgil. Pärast koolitust
õpilane:
1.1.14.1. teab, milliseid ettevalmistusi tuleb enne pikemat või lühemat
sõitu teha;
1.1.14.2. mõistab, et sõidu plaanimisega on võimalik mõjutada sõidu
ohutust ja säästlikkust;
1.1.14.3. on motiveeritud sõitu plaanima;
1.1.14.4. teab, et sõitu kavandades tuleb hinnata ja arvesse võtta
tegureid, mis võivad mõjutada tema käitumist juhina (nt elustiil,
sõidu motiivid, sotsiaalne pinge, joove, väsimus, halb nägemine jms).
1.1.15. Keskkonda säästev sõiduki kasutamine. Pärast koolitust õpilane:
1.1.15.1. teab, kuidas sõiduki kasutamine keskkonnale mõjub ja kuidas
seda kahjulikku mõju saab vähendada;
1.1.15.2. oskab leida sõiduki kasutusjuhendist teavet keskkonna
säästmise kohta;
1.1.15.3. teab, kuidas jälgida kütusekulu;
1.1.15.4. on sõiduki kasutamisel motiveeritud keskkonda säästma;
1.1.15.5. mõistab, et säästlik sõiduviis on ühtlasi ohutu sõiduviis.
1.1.16. Sõiduki juhtimine rasketes tee- ja ilmastikuoludes. Pärast
koolitust õpilane:
1.1.16.1. teab sõidukile mõjuvate jõudude olemust ja oskab neid
sõitmisel arvestada;
1.1.16.2. teab rasketes tee- ja ilmastikuoludes sõiduki juhtimisega
seotud ohte ja kuidas neid ohte oma käitumisega vältida.
1.1.17. Peatamisteekonna pikkust mõjutavad tegurid ja riskide
ennetamine. Pärast koolitust õpilane:
1.1.17.1. teab, kui palju kulub aega ja ruumi, et sõiduk peatada;
1.1.17.2. mõistab, et väiksemgi sõidukiiruse suurendamine või
vähendamine mõjutab märkimisväärselt juhi võimalusi sõidukit
peatada;
1.1.17.3. mõistab mitmesuguste tee- ja ilmastikuolude iseärasusi ning
nende mõju sõiduki juhitavusele;
1.1.17.4. omab motivatsiooni sõita oludele vastava sõidukiirusega ning
õige piki- ja külgvahega.
1.1.18. Pimeda ajal sõiduki juhtimine. Pärast koolitust õpilane:
1.1.18.1. teab, kuidas tulesid nähtavuse parandamiseks õigesti kasutada
vastutuleva sõidukiga kohtumisel, eesolevale sõidukile
järele jõudes ja/või mööda sõites, peatumise ja parkimise ning
hädapeatuse korral;
1.1.18.2. mõistab, et vaatamata tulede õigele kasutamisele on nähtavus
pimeda ajal palju halvem kui valge ajal, ning teab, et seda
puudujääki saab kompenseerida sõidukiiruse vähendamisega;
1.1.18.3. omab motivatsiooni sõita oludele vastava sõidukiirusega ning
õige piki- ja külgvahega;
1.1.18.4. saab aru pimeda ajal esinevatest, eriti kergliiklust
puudutavatest ohtudest.
1.2. Sõiduõpe
1.2.1. Juhi tööasend ja turvavarustus. Pärast koolitust õpilane:
1.2.1.1. oskab teha sõiduki sõidueelset kontrolli, näiteks kasutades
sõiduki käsiraamatut;
1.2.1.2. oskab reguleerida tööasendi ja tahavaatepeeglid juhile
sobivaks;
1.2.1.3. oskab kasutada sõiduki turvavarustust ja aidata kaassõitjatel
turvavarustust kinnitada, samuti selgitada turvavarustuse
kasutamise vajalikkust;
1.2.1.4. oskab kasutada sõidukile paigaldatud lisa- ja mugavusseadmeid;
1.2.1.5. teab juhi valest tööasendist ja turvavarustuse valest
kasutamisest tulenevaid ohte;
1.2.1.6. on motiveeritud kasutama turvavarustust ja nõudma
turvavarustuse kasutamist sõitjatelt.
1.2.2. Sõiduki käsitsemine. Pärast koolitust õpilane:
1.2.2.1. oskab käsitseda sõidukit ohutult ja keskkonda säästvalt
tasemel, et jätkata sõidu õppimist vähese liiklusega teel;
1.2.2.2. teab sõiduki vale käsitsemisega seonduvaid ohte ja mõju
keskkonnale;
1.2.2.3. omab realistlikku arusaama sõiduki käsitsemisega seotud
isiklikest tugevatest ja nõrkadest külgedest;
1.2.2.4. tajub ja teab isiklikke nõrku külgi, mis on seotud sõiduki
käsitsemisega, ja oskab käitumises nendega arvestada;
1.2.2.5. on motiveeritud sõidukit ohutult ja keskkonda säästvalt
käsitsema.
1.2.3. Sõiduki juhtimine vähese liiklusega teel. Pärast koolitust
õpilane:
1.2.3.1. oskab käsitseda sõidukit ohutult ja keskkonda säästval viisil,
et alustada sõidu õppimist erinevates liiklusolukordades;
1.2.3.2. omab vajalikke oskusi vähese liiklusega teel liiklemiseks;
1.2.3.3. oskab peatuda ja parkida teel;
1.2.3.4. teab vähese liiklusega teel sõitmisega seotud ohte ja oskab
neid oma käitumisega vältida;
1.2.3.5. mõistab, et juhil kui suurema ohuallika valdajal tuleb võtta
vastutus enda ja teiste elu ning tervise eest;
1.2.3.6. omab realistlikku arusaama vähese liiklusega teel sõitmisega
seotud isiklikest tugevatest ja nõrkadest külgedest;
1.2.3.7. tajub ja teab oma nõrku külgi, mis on seotud sõiduki
juhtimisega vähese liiklusega teel, ning oskab oma käitumises nendega
arvestada.
1.2.4. Sõiduki juhtimine eri liiklusolukordades. Pärast koolitust
õpilane:
1.2.4.1. oskab käsitseda sõidukit ohutult ja keskkonda säästvalt;
1.2.4.2. omab teel sõitmisel eri liiklusolukordades toimetulekuks
vajalikke oskusi;
1.2.4.3. teab erineva liiklusega teedel sõiduga seotud ohte ja oskab
neid oma käitumisega vältida;
1.2.4.4. mõistab, et juhil kui suurema ohu allika valdajal tuleb võtta
vastutus enda ja teiste elu ning tervise eest;
1.2.4.5. omab realistlikku arusaama erineva liiklusega teedel sõitmisega
seotud isiklikest tugevatest ja nõrkadest külgedest;
1.2.4.6. tajub ja teab oma nõrku külgi, mis on seotud sõiduki
juhtimisega erineva liiklusega teedel ja oskab oma käitumises nendega
arvestada;
1.2.4.7. on võimeline kohanema liikluses toimuvate muutustega;
1.2.4.8. on võimeline hindama olukorra tõsidust ja reageerima kohaselt;
1.2.4.9. on võimeline liiklusoludega arvestades sõidukit juhtima kindlal
teelõigul lubatud suurima sõidukiirusega.
1.2.5. Möödasõit, möödumine ja ümberpõige. Pärast koolitust õpilane:
1.2.5.1. oskab hinnata ohutuks möödasõiduks ja ümberpõikeks vajalike
eelduste olemasolu;
1.2.5.2. mõistab, et möödasõit ei ole kohustuslik manööver;
1.2.5.3. oskab ohutult mööda sõita ja ümber põigata nii päri- kui ka
vastassuunavööndi kaudu;
1.2.5.4. oskab käituda möödasõidetava rollis;
1.2.5.5. oskab peatuda ja parkida väljaspool asulat;
1.2.5.6. omab realistlikku arusaama isiklikest tugevatest ja nõrkadest
külgedest, mis on seotud möödasõidu, möödumise,
ümberpõike, peatumise ja parkimisega väljaspool asulat.
1.2.6. Sõiduki juhtimine plaanitud teekonnal. Pärast koolitust õpilane:
1.2.6.1. oskab nii asulas kui ka väljaspool asulat sõitu plaanida ja
koostatud plaani järgi sõita;
1.2.6.2. mõistab, et sõidu plaanimisega on võimalik mõjutada sõidu ohutust
ja säästlikkust;